دسته بندی نشده

کتاب‌های مناسب نوجوانان بر اساس ردۀ سنی

چرا مطالعۀ کتاب‌های غیر درسی مهم است؟
طبق تحقیقات انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) که در سال 2018 در ایالات متحده صورت گرفت، مشخص شد که یک سوم از دانش‌آموزان کلاس دوازدهم ایالات متحده در سال 2017 هیچ کتابی را برای لذت‌بردن نخوانده‌اند. در این تحقیق به تداوم تسلط رسانه‌های دیجیتال در میان نوجوانان اشاره شد و همچنین این تحقیق نشان‌ داد که استفادهٔ نوجوانان از رسانه‌های سنتی مثل کتاب، مجله و تلویزیون کاهش یافته است. می‌توان نتیجۀ این تحقیق را به کشورهای دیگر از جمله کشور خودمان هم تسری داد.

اما ظاهراً کم‌شدن علاقهٔ نوجوانان نسبت به مطالعه برای بسیاری تعجب‌آور نبود. تنها راه‌حل تشویق نوجوانان به مطالعه است چون نوجوانانی که مطالعه دارند، بزرگسالانی باسواد، دلسوز، سالم و متعهد خواهند شد.

بهترین زمان مطالعه برای نوجوانان
چندین سال پیش نظریه‌ای مطرح شد مبنی بر این‌که کسانی که از کودکی مطالعه دارند در دوران نوجوانی سلامت شناختی و روانی آن‌ها افزایش می‌یابد. برای اثبات و بررسی این موضوع محققان دانشگاه‌های کمبریج و وارویک در بریتانیا و دانشگاه فودان در چین به داده‌های گروه رشد مغز شناخنی نوجوانان در ایالات متحده نگاهی انداختند که با مشارکت بیش از ده هزار نوجوان صورت گرفته بود.

این تیم طیف وسیعی از داده‌ها از جمله مصاحبه‌های بالینی، تست‌های شناختی، ارزیابی‌های ذهنی و رفتاری و اسکن‌های مغزی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و به مقایسهٔ نوجوانانی پرداختند که از سنین نسبتاً پایین (بین دو تا نُه سال) شروع به مطالعه کردند و نوجوانانی که در سنین بالاتر به مطالعه روی آوردند یا اصلاً هیچ‌ مطالعه‌ای نداشتند. در این مطالعه مشخص شد که زمان مطلوب مطالعه یعنی 12 ساعت در هفته به بهبود ساختار مغز و سلامت روان منجر خواهد شد. در ادامه این تحقیق نشان داد که مطالعهٔ کتاب‌های غیردرسی باعث تقویت یادگیری کلامی، حافظه و گفتار نوجوانان می‌شود و همچنین به کاهش استرس، افسردگی و مشکلات رفتاری نوجوانان کمک می‌کند. همچنین مشخص شد نوجوانانی که از سنین پایین شروع به مطالعهٔ کتاب‌های متفرقه کرده بودند مشکلات رفتاری‌ای چون پرخاشگری و قانون‌شکنی را کمتر بروز می‌دهند.

کتاب‌های مناسب نوجوانان بر اساس ردهٔ سنی آن‌ها
چگونه نوجوانان را به مطالعه تشویق کنیم؟
اگر نوجوانی به مطالعۀ کتاب علاقه‌مند نباشد، واداشتن او به مطالعه بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود، اما لازم نیست این کار را تبدیل به جنگ کنید. از راهکارهای زیر برای تشویق نوجوانان استفاده کنید:

 

آن‌ها را با واقعیت کتاب‌خوانی روبه‌رو کنید

نوجوانان را از ارتباط بین مطالعه و تأثیر‌ آن در آینده آگاه کنید. اگر نوجوان شما به فکر رفتن به دانشگاه است یا دوست دارد در آینده شغل خاصی داشته باشد، به او گوشزد کنید که مطالعه راه‌هایی برای موفقیت پیش‌روی او خواهد گذاشت. برای آن‌ها از زنان و مردان موفقی بگویید که توانسته‌اند با مطالعه و پشتکار به موفقیت برسند.

 

انتخاب را به عهدهٔ خودشان بگذارید
بسیاری از والدین فکر می‌کنند خواندن رمان یا داستان‌های فانتزی تأثیری بر روی فرزندشان ندارد و یا حتی برخی فکر می‌کنند مطالعهٔ این کتاب‌ها چیزی جز وقت تلف‌کردن نیست. بهترین راه برای تشویق نوجوانان به مطالعه این است که به آن‌ها اجازه دهید هر آنچه را برایشان جذاب است بخوانند؛ چه کتاب‌های کمیک باشد یا کتاب‌های عاشقانه و فانتزی‌های ترسناکی در مورد خون‌آشام‌ها و زامبی‌ها! واقعیت این است که نوجوانان با مطالعهٔ کتاب‌های مورد علاقه‌شان به‌مرور تبدیل به کتاب‌خوانان حرفه‌ای می‌شوند. در هر صورت مطالعه، مطالعه است!

معرفی چند کتاب مناسب نوجوانان بر اساس ردۀ سنی
فرض کنید نوجوان شما چندان به مطالعه علاقه‌ای ندارد و شما کتابی را به او هدیه می‌دهد که خواندنش به زمان و تمرکز زیادی نیاز دارد؛ این کار اشتباه است. بهتر است کتاب‌های آسان‌خوان با موضوعات جذاب را انتخاب کنید تا او کم‌کم به مطالعه علاقه‌مند شود. ما در ادامه کتاب‌های مناسب نوجوانان را بر اساس ردۀ سنی به شما معرفی می‌کنیم و امیدوارم این کتاب‌ها نوجوانان را به مطالعه و خواندن تشویق کند.
نوجوانان به چه کتاب‌هایی علاقه دارند
کتاب‌های مناسب 9 تا 11 ساله‌ها

پی‌پی جوراب بلند اثر آسترید لیندگرن
پی‌پی جوراب بلند شخصیت اصلی مجموعه‌ای از کتاب‌های کودکانه اثر آسترید لیندگرن نویسندهٔ سوئدی است. این نویسنده شخصیت پی‌پی را براساس خواستهٔ دخترش خلق کرد که از مادرش خواسته بود هنگامی که در مدرسه است یک داستان خوب برایش بنویسد!

پی‌پی‌ موهایی قرمز و صورتی کک‌مکی و قدرت خارق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند یک اسب را دست‌تنها از زمین بلند کند. او بازیگوش و غیرقابل‌پیش‌بینی است و اغلب بزرگسالان غیرمنطقی را دست می‌اندازد مخصوصاً اگر این بزرگسالان پرافاده و ظاهربین باشند. پی‌پی زمانی که با بی‌عدالتی مواجه شود به‌شدت خشمگین می‌شود و مانند پیترپن دوست ندارد هیچ‌گاه بزرگ شود. او دختر کاپیتان یک کشتی بخار است و داستان‌های زیادی برای تعریف‌کردن دارد. کودکان می‌توانند از داستان‌ها و شجاعت پی‌پی چیزهای زیادی بیاموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *